پنج شنبه 09فروردين 1403

خميس 19 رمضان 1445

Thursday 28 March 2024

وزیر امور اقتصادی و دارایی: هر چه کم می‌آورند یک صفر جلوی درآمد مالیاتی می‌گذارند

تعداد نمایش : (260) تاریخ انتشار : 1396/12/10

مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه برای تحقق رشد اقتصادی، ثبات اقتصاد کلان و محیط کسب و کار باید اقداماتی صورت بگیرد، اظهار داشت:‌ متأسفانه هنوز در مسائل مختلف به ویژه در مورد بهبود فضای کسب و کار به تعریف و اندیشه واحد نرسیده‌ایم.

وی افزود: باید فضای کسب و کار را با همکاری بخش خصوصی و دو قوه دیگر حل کنیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه 2 هزار 500 مجوز برای فعالیت‌های اقتصادی در کشور صادر می‌شود، تصریح کرد: در این راستا تا کنون 700 مجوز کم شده است، دستگاه‌ها به کندی کار را از خود جدا می‌کنند، عین همین موضوع را در قسمت خصوصی‌سازی داریم.

وی افزود: در حوزه واگذاری دارایی‌های مازاد بانک‌ها مشکل وجود دارد و برای اقدام در این راستا بهانه‌های متعددی آورده می‌شود.

کرباسیان با بیان اینکه باید با واگذاری تصدی‌ها به مردم، افزایش بهره‌وری و سیاست اصل 44 قانون اساسی را محقق کنیم، تصریح کرد: بخش عمده این اهداف به مالیات برمی‌گردد.

وی با اشاره به طرح این سؤال که آیا مالیات بر مصرف باشد یا ارزش افزوده، گفت: در این رابطه بحث جدی داریم و مطمئنم اگر لایحه ارزش افزوده به قانون هم تبدیل شود، چنین بحثی باز هم وجود خواهد داشت. قانون مالیات بر مصرف در برخی کشورها قابلیت اجرا دارد، اما در ایران چون واحدهای صنفی پراکنده و حتی برخی از آنها بدون پروانه فعالیت می‌کنند، به راحتی قابل اعمال نیست.

* معرفی یک شرکت با فاکتور جعلی به عنوان تولید کننده صندوق فروش

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به لایحه صندوق مکانیزه فروش تصریح کرد: متأسفانه مسائلی قبل از تبدیل شدن به قانون به وجود آمد که باید با احتیاط برخورد کرد. یک شرکتی با فاکتور جعلی خود را تولیدکننده صندوق مکانیزه معرفی کرد و با بحرانی که به وجود آمد نمی‌توان نزدیک این مسئله شد و محدودیت عمل پیدا کردیم. صندوق مکانیزه کمک می‌کند، تا طرح جامع مالیاتی پیشرفت کند.

کرباسیان به ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اشاره کرد و بیان داشت: باید بتوان بانک‌ اطلاعاتی ایجاد کرد و با پای کار آمدن بانک مرکزی عمده‌ بانک‌ها قبول کردند و کار در حال انجام است. تفاهم‌نامه‌ای نیز با سازمان ثبت اسناد و سازمان کشور در این راستا منعقد شده است.

وی گفت: نسبت مالیات به اعتبارات هزینه بودجه در سال 95 بالغ بر 49 درصد بود و همچنین نسبت شاخص مالیات به تولید ناخالص داخلی 8 درصد است این رشد در حال افزایش است، اما مطلوب نیست و راه زیادی در پیش است.

وزیر امور اقتصاد خواستار اعمال نرخ مالیاتی به جای معافیت مالی شد و گفت: در رابطه با مشوق‌های مالیاتی و معافیت‌ها باید تلاش شود، نرخ صفر را جایگزین کنیم.

* شرکت یا دستگاهی داشتیم که 200 حساب بانکی دارد

کرباسیان افزود: در راستای خزانه‌داری الکترونیک 60 هزار دسته چک دستگاه‌های اجرایی جمع‌آوری شد و پرداخت‌ها به لحظه است، شرکت یا دستگاهی داشتیم که 200 حساب بانکی دارد.

وی گفت: سال آینده باید 135 هزار میلیارد تومان مالیات در بودجه وصول کنیم و هر چه کم می‌آورند، یک صفر جلویش می‌گذارند؛ این برای مؤدیان مژده نیست، بلکه زحمت برای ما است.

نام
ایمیل
توضیحات
Captcha
کد امنیتی